Podcast EP:29 Hoe pak jij je marktaandeel

Ik maak deze blog terwijl ik in de auto zit, terug van Berlijn naar Nederland. Wees gerust, Renee rijdt. Een paar dagen er tussenuit heeft ervoor gezorgd dat ik mij weer opgeladen en geïnspireerd voel. En omdat het toch Renee’s beurt is om te rijden, dacht ik: waarom nu niet meteen mijn podcast maken, want ik moet toch nog zeker 6 uur in de auto zitten.

Vandaag is het na twee mindset podcastblogs weer tijd voor een marketing videoblog. Deze BLOG gaat over: Hoe pak jij je marktaandeel? Ik las daar in Berlijn een boek over van Michel Schaffer; oud marketing directeur van Bol.com. Een aanrader om te lezen, want je haalt er veel inspiratie uit voor je eigen business.

Ik vertel altijd dat als je een winstgevend bedrijf wilt opbouwen, de spirituele en menselijke wetten in harmonie dienen te zijn. Even voor de nieuwe lezers die nog niet bekend met mij zijn: met de spirituele wetten bedoel ik dat je als ondernemer in je rijkdomsbewustzijn stapt. Dat je niet meer vanuit schaarste onderneemt en dat je weet dat je bestemd bent voor een rijk, overvloedig leven waarin er meer dan genoeg is voor iedereen. Ondernemen gaat daarnaast over liefde, de sterkste emotie ter wereld. Want vanuit kun je alles – alle welvaart – creëren. Het draait dus om Love, Joy and Happiness; de aantrekkingskracht op alles. Waarbij het belangrijk is dat je de juiste positieve mindset hebt; het juiste spirituele rijkdomsbewustzijn, waarmee je alle blokkades, angsten en overtuigingen wegneemt. De menselijke wetten daarentegen, die hebben juist weer te maken met marketing, boekhouding en de juiste ondernemerskills.

Omdat mijn laatste twee podcasts meer over het spirituele en mindset gingen, wil ik het dus deze keer met jullie hebben over marketing. Over hoe jij als ondernemer je marktaandeel kunt pakken. Vanuit spiritueel rijkdomsbewustzijn praten we overigens niet over concurrentie. Er is namelijk werk genoeg voor iedereen. Een ONNOEMELIJKE HOEVEELHEID aan GELD, KLANTEN en WERK. Als ondernemer wil je daarvoor echter wel een onderscheidende positie tussen je collega’s hebben. Je wilt ook opvallen en actie ondernemen, omdat alleen spiritueel zijn en afwachten weinig zin heeft als je een winstgevend bedrijf nastreeft. Het draait er immers ook om hoe uniek jij bent. Als jij namelijk iets doet dat anderen niet leveren, dan stijgt je waarde als vanzelfsprekend. Dan is het ondernemen stukken makkelijker omdat jij iets hebt of doet dat anderen ontbreken.

Maar laten we gewoon eens bij het begin beginnen. Voordat ik vertel hoe ik het zelf heb aangepakt, doorlopen we alle vragen die antwoord geven op hoe jij je marktaandeel kunt pakken.

De markt is ontzettend groot, dus maak om te beginnen een lijstje van je collega’ s die meer bekendheid hebben dan jij. De eerste vraag die je jezelf moet stellen: zitten zij aan de lage kant van de markt, in het middensegment of juist aan de hoge kant? Dit is een belangrijke vraag, want dadelijk ga je verder onderzoek doen om jezelf onderscheidend te positioneren. En dan moet je weten in welk segment jij je wilt bewegen en hoe jij jouw marketing daar op afstemt.

De tweede vraag die je jezelf moet stellen: op welke klanten richten zij zich? Low, middle of high end? Als jij je collega goed onder de loep houdt, dan kun je er uit halen op welke ideale klant zij of hij zich richt. Dat zit hem in de woorden die je collega gebruikt, net als in alle blog-, podcast- of video-uitingen. Om dat echt goed te analyseren raad ik je aan om ook eens een event van die collega te bezoeken. Kijk rond naar de mensen die er op af komen en praat met ze. Als je eenmaal voldoende research hebt gedaan weet je exact waar die ander zich op richt, en daarmee op welke klanten jij je juist wel of niet moet richten. Om vervolgens je marketing en communicatie daar op aan te passen en dus aantrekkelijker te maken.

De volgende, derde vraag: wat is het businessconcept van je collega? Lees daar de over mij pagina van je collega voor na. Daarin wordt vaak omschreven wat haar of zijn businessconcept daadwerkelijk inhoudt. Een succesvolle ondernemer die er werkelijk toe doet, omschrijft heel goed waar diegene goed in is, wie haar of zijn ideale klant is, wat het probleem van die klant is én hoe diegene dat oplost. Een echt succesvolle ondernemer zegt bijvoorbeeld nooit alleen maar: ik ben storyteller, businesscoach en imagostyliste. Nee, die vermeldt haar of zijn geheime wapen. Die legt uit hoe zij of hij jouw specifieke probleem oplost. De vraag aan jou daarom is: Wat is jouw geheime wapen? Wat doe jij anders en hoe doe jij dat anders?

Vraag vier. Wat belooft jouw collega? Welke garantie wordt afgegeven? Wat is het lonkende perspectief? Onderschat nooit een merkbelofte. Echt niet doen, want deze moet zo sterk in elkaar zitten, dat er een direct verlangen word opgeroepen. Als deze bij je collega zo goed is beschreven dat jij er een beetje jaloers van wordt, dan is er werk aan de winkel. Want dat raakt het jou en sta jij voor de uitdaging om die van jezelf beter te maken.

De vijfde vraag is of je collega een methode heeft. Wordt er met een stappenplan het probleem van de klant opgelost? Dat is super belangrijk om twee redenen: A) je klant wilt een kant en klaar product, want dat toont (B) veiligheid, betrouwbaarheid en expertise.

Als vraag zes dien je te stellen: hoe heeft jouw collega haar of zijn verhaal doorvertaald naar de branding? Met andere woorden, hoe wordt het verpakt? Hoe zijn de teksten opgebouwd en past de vormgeving bij het verhaal? Om een voorbeeld te geven: als iemand hoge prijzen vraagt en zich richt op klanten die willen investeren in betrokkenheid en ervaring, dan kun je geen goedkope Zeemanuitstraling hebben. Kijk dus goed naar hoe het verhaal verpakt is en hoe dat past bij de overige marketing. Je kunt er overigens vanuit gaan dat deze goed is, anders zou jouw collega ook geen succes hebben.

Dan vraag zeven over contentmarketing: wat voor content maakt je collega ondernemer? Is het onderscheidend, creatief, lekker over de grenzen heen gaand, of juist heel LOVEABLE? Deelt diegene veel waarde en is dat te herleiden naar het businessconcept? Wordt er bewijslast gedeeld en wat is de tone of voice? Hier kun je veel uit halen. Met de belangrijkste les: doe het anders. Je kunt het op een geheel unieke wijze doen. Op de LOVEABLE manier bijvoorbeeld. Of door leiderschap te pakken en te laten zien dat jouw manier het beste werkt.

Vraag acht gaat over de strategische prijskeuze: wat voor prijsstelling heeft jouw collega? Deze is gerelateerd aan de low, middle of high end klanten. De vraag is wat jij zelf gaat doen. Mik je op hetzelfde? Of kies je bewust voor iets anders, en zo ja, waarom dan?

Met deze belangrijke vragen heb ik je inmiddels acht tips gegeven over hoe jij je marktaandeel kunt krijgen. De belangrijkste les daarbij: omzet is niet belangrijk, het draait om winst. Dus als je een klein aandeel van de markt kunt pakken, dan zou dat hartstikke mooi zijn, zolang je maar weet dat het om winsten draait. Want jouw collega kan bijvoorbeeld wel een groot marktaandeel hebben, maar als ze niet slim onderneemt kan het zomaar zijn dat ze er maar weinig winst aan overhoudt. Misschien wel door hoge kosten, of een team dat te groot is. Verkijk je dus nooit op iemands marktaandeel.

Oké, dan naar hoe ik het zelf heb gedaan…

Vanaf dag één wilde ik mij high end positioneren. Dat is niet eens zo lang geleden, want ik ben pas 2,5 jaar geleden begonnen met ILOVEYOURBRAND. In die periode – en ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk niet echt van ben, maar voor één keer dan – ben gegroeid naar € 100.000 omzet per maand. Een continue, circulerende geldstroom binnen mijn bedrijf, waardoor ik nooit hoef te jagen en dus altijd rust heb.

Toen ik begon met mijn huidige businessmodel, heb ik eerst goed gekeken naar wie mijn eventuele collega’ s zouden zijn. En wat ik nu ga zeggen is met alle respect, want ik hou er absoluut niet van pedant te zijn, maar ik had één belangrijk pluspunt: de online ondernemers die er nu zijn hebben geen van allen een aantal winstgevende bedrijven opgebouwd en met winst verkocht. Dat betekende dat ik ten opzichte van hen een voorsprong had: het feit dat ik bij mijn merkbelofte en businessconcept concreet bewijs kan leveren. Iets dat anderen niet kunnen.

Mijn tweede bewijs is daarnaast dat de winst die ik met deze bedrijven behaalde, ik ook nog eens binnen korte tijd genereerde. Zo was ILOVEYOURBRAND bijvoorbeeld binnen 3 maanden winstgevend. En maak ik sindsdien een jaarlijkse groei van 200% door, en beslaat mijn winst 50% van de omzet. Dus als we het nou echt hebben over winstgevend ondernemerschap, en dat betekent voor mij meer dan alleen marketing en hoge prijzen vragen, dan kan ik stellen dat ik tot nu toe geen concurrenten heb. Al was het ook maar omdat ik de enige ben die haar klanten leert vanuit een spiritueel rijkdomsbewustzijn, met de juiste marketing en ondernemerskills een winstgevend bedrijf op te bouwen. Want daar is verder niemand van. Al helemaal niet met het aantoonbare bewijs dat ik lever.

Toen ik begon heb ik wel goed gekeken welke vergelijkbare collega’s er aan de hogere kant van de markt zitten. Want daar waren er voldoende van. Ik heb toen een lijstje gemaakt van mensen die ik interessant vond en heb research gedaan naar waarin zij onderscheidend waren, wat voor merkbelofte en businessconcept zij hadden, en hoe hun marketing eruit zag. Van huis uit ben ik marketeer, dus het lukte me al snel om goede punten op te schrijven, alsmede verbeterpunten op branding, communicatie en ondernemerschap te achterhalen. Dit gaf mij de perfecte munitie om mij als online ondernemer – iets dat wel nieuw voor mij was – in korte tijd op de markt te positioneren en mijn aandeel te pakken.

De reden dat het pakken van dat aandeel zo snel lukte – en wat écht mijn gouden tip is aan jou als ondernemer – is dat ik vanaf dag één inzette op het bieden van waanzinnige experience. Op de beleving die een klant ervaart, dat er voor haar of hem voelbaar een stap extra gedaan wordt. Dat afspraken niet alleen nagekomen worden, maar dat die afspraak nog beter nageleefd wordt dan de klant verwacht had. Hoeveel tijd wij dan ook wel niet in onze back office gestopt hebben. Zo hebben we enorm veel geïnvesteerd in het nakijken van elk stukje werk van onze deelnemers. En niet alleen door ons, maar door de beste zwaargewichten binnen het specifieke vakgebied. Mensen met enorm veel ervaring. Daarnaast heb ik iedereen altijd zelf gecoacht. Persoonlijk. Een wezenlijk verschil met andere succesvolle ondernemers die hun programma online verkopen. Want IK coach jou! En niet een ander. Samen gaan we voor resultaat. Daardoor ontstaat mijn onderscheidend vermogen. Mijn geheime wapen van mijn succes dus? Klant experience, uitstekende back office en daadwerkelijk sámen gaan voor resultaat. Want een universele wet van rijkdomsbewustzijn luidt niet voor niets dat iedere transactie een win-win situatie moet zijn, en geen eigengewin.

Zo, ik heb weer flink uit de school geklapt. Want jullie weten nu heel wat over mijn ondernemerschap, maar nog beter hoe jullie je eigen marktaandeel kunnen pakken.

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van deze blog, stuur dan een mailtje naar debbie@bernasco.nl en dan beantwoord ik deze in mijn volgende podcastshow.

ALS JIJ MIJ EEN REVIEW GEEFT EN EEN RATING IN DE ITUNSTORE MAAK JE KANS OP EEN GRATIS TICKET VOOR MIJN EVENT:” VAN SCHAARSTE NAAR WINSTGEVEND ONDERNEMERSCHAP OP 17/18 MEI. GA HIER NAAR DE ITUNESTORE

Hier te bestellen bij Bol.com

Opt In Image
Schrijf je in voor mijn waardevolle blogs, video’s en podcasts, zodat je continu op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends.
Met mijn inschrijving geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring
Geen reacties

Plaats een reactie

Mag ILOVEYOURBRAND cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren.
Meer informatie vind je in onze privacyverklaring.