Ontketen de kracht in jezelf | Mindset| Winstgevend ondernemerschap| Debbie Bernasco

Podcast EP:28 Mini cursus Podcasten

Zelf luisterde ik sowieso altijd al naar de podcast van Pat Flynn. En die van Amy Porterfield. Maar het was Trendbubbels van wie ik het pas echt afkeek en veel hulp kreeg. Dat was ook nodig, want al met al heeft het mij best wat tijd gekost om het allemaal uit te zoeken. Maar ik deed dat heel bewust, omdat ik zag en wist dat podcasten in Nederland aan een waanzinnige opmars bezig was. En eigenlijk nog altijd is.

Laten we wel stellen: die opmars is volledig terecht. Want podcasten ís een super goed medium om je kennis mee over te dragen. Je kunt er in een snel tempo een publiek mee op- en uitbouwen. Publiek waarmee je bovendien een hechte band opbouwt. En dat niet alleen, je expertstatus schiet er als een raket mee omhoog. Het is namelijk de ultieme tool om jezelf onderscheidend te positioneren. Zeker als je het frequent en consistent doet.

Kortom, ik ben fan van podcasten.

6 ondernemersvoordelen van podcasten
In Podcast EP: 24 gaf ik al eens aan waarom het zo belangrijk is om wekelijks content te maken. Maar omdat ik nou ook weer niet zo’n groot ego heb dat ik er automatisch van uit ga dat jij die wel geluisterd zult hebben, zal ik de belangrijke punten daaruit nog even voor je opnoemen. Maar beluister hem gerust alsnog als hij je achteraf tóch interessant lijkt 😉

1. Je krijgt meer vertrouwen en respect van je potentiele ideale klant (ofwel, je publiek).
2. Je wordt gezien als dé expert van jouw niche.
3. Met het delen van elk stuk originele waardevolle content krijg je een groter bereik (en dus groter potentieel aan klanten).
4. Het wekelijks publiceren van content zorgt ervoor dat je een waardevolle relatie opbouwt met je publiek.
5. Een groter bereik zorgt voor meer deelnemers aan je online programma, meer omzet. en hogere conversie bij de lancering van je online programma (en dus minder stress bij lancering).
6. Je hoeft minder te adverteren en kunt meer geld halen uit je mailinglijst.

Video of podcast? Of video én podcast?
Criticasters van podcasts zullen zeggen: maar video zorgt voor een snellere verbinding met de klant. En dat klopt ook wel, want niet zelden heb ik gehoord, “hé, ik ken jou!” Maar hoe laagdrempelig video ook mag zijn, het nadeel ervan is en blijft dat je diepgaande kennis met beeld minder snel en gemakkelijk deelt. En hoe is anders is dat met podcasts! Juist doordat luisteraars een oortje inpluggen tijdens het autorijden, hardlopen, koken (ja echt, dat hoor ik enorm vaak) of fitnessen, krijg je met een podcast álle aandacht. Omdat het nu eenmaal heerlijk combineert, bezig zijn en audio luisteren, en nog effectief is ook.

Maar goed, nogmaals, ik snap het voordeel van video en het één sluit het ander zeker niet uit. Want als je wekelijk content wilt maken en dat zo divers mogelijk wilt aanbieden, kun je best een podcast met een daarvan afgeleide video maken. Graag zelfs. Want daardoor benadruk je het onderwerp nog meer. Maar laat één ding duidelijk zijn: podcasts zijn ook voor jouw content praktisch niet meer te negeren. Simpelweg omdat het je e-n-o-r-m veel oplevert. Het gemak en plezier waarmee mensen podcasts consumeren, maakt je bereik echt gigantisch. En maakt dat de groei van het aantal klanten en je omzet als vanzelf meegroeit.

Maar waarom eigenlijk podcasten?
Voordat je echter definitief besluit dat je het podcasten nu echt serieus wilt oppakken, is er wel één belangrijk vraag die je jezelf moet stellen: waarom wil je het überhaupt? Wat is de meerwaarde voor jou en je business? Voor mijzelf is dat heel duidelijk, want ik wil nu eenmaal waardevolle kennis delen over WINSTGEVEND ONDERNEMERSCHAP.

Resteert natuurlijk wel de vraag: hoe start je nou zo’n podcast? En waar moet je allemaal aan denken? Omdat ik niet wil dat jij dat allemaal zelf hoeft uit te zoeken – zoals ik zelf lange tijd deed – deel ik hier mijn mini cursus podcasten met jou. In het kader van Build Your LOVEBRAND, Your Voice and Audience. Maar ook gewoon omdat het een verschrikkelijk mooi medium is, dat deel uit kan en misschien wel móet maken van jouw online business. Want zoals ik Chris Ducker en Jay Baer laatst in een podcast hoorde zeggen: turn yourself into an online media company. Ofwel, je ontkomt er als online entrepreneur niet aan om zelf ook content te delen. Tenminste, niet als je succes beoogt.

En inderdaad, meer eens kon ik het niet met ze zijn. Want wat denk je dat er gebeurt als jij regelmatig een video maakt, blog schrijft én podcast deelt? De kans dat een potentiele klant dan in contact komt met jouw content is gigantisch. En de kans dat jij die klant met jouw kennis weet te betoveren nóg groter wanneer je dat doet met een prachtmedium als podcasts. Zeker wanneer jij ook nog mensen uit je netwerk interviewt. Je LOVEBRAND-gehalte wordt dan flink vergroot. En dat is fijn, want daardoor trek jij je klanten als vanzelf naar jou toe, neemt je naamsbekendheid toe en hoef jij de deur niet meer uit om te netwerken.

Hoe start je een Podcast?
Alles start met een idee. Van de aard van je podcast, waar het over gaat, wat de inhoud wordt tot welk topic je gaat claimen. Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk dat je topic geloofwaardig is in relatie tot je merkbelofte. En dat klanten ook echt op dat topic zitten te wachten. Je komt daar achter door na te gaan of ze over dat topic online weleens vragen stellen of dat ze er jou weleens naar vragen. In dat geval worstelen ze er namelijk mee en hebben ze op dat vlak support nodig.

Het is natuurlijk mooi als jij de eerste in jouw branche bent die met dat topic aan de slag gaat. Maar neem van mij aan, als dat níet het geval is, dan is dat ook niet erg. Want hé, jij doet het anders en waarschijnlijk ook nog eens veel beter 😉 Mijn belangrijkste tip aan jou is wat dit betreft dan ook bovenal: ga over het topic met jezelf brainstormen en eens lekker out of the box denken. En denk na hoe jij daarmee je publiek gaat inspireren.

Structuur leidt tot (h)erkenning
Als je je topic gaat claimen, dan is het belangrijk dat je al snel het format gaat bedenken. Hoe gaat jouw podcast er uit zien? Heb je een intro, body en outro? Ik raad je echt aan om hier zo snel mogelijk een duidelijke structuur in aan te brengen, anders wordt je podcast een onsamenhangend geheel. En dat stoot af. Dus heb je een bijvoorbeeld een terugkerende freebie, denk er dan over na of je die in de intro of juist outro benoemt. En zorg ook dat je intro een herkenning heeft, zodat nieuwe luisteraars snappen waar je podcast over gaat en je bij vaste luisteraars top of mind blijft. Goede podcasters doen dat allemaal. Luister maar eens naar bijvoorbeeld Amy Porterfield, of Pat Flyn of Trendbubbels.

Iedere podcastshow heeft zijn eigen tune en intro. Dit zorgt voor herkenning. Zelf krijg ik bijvoorbeeld van veel mensen de opmerking dat mijn podcastsong voor hen zo herkenbaar is dat ze hem vaak zelf meezingen. En precies dat is wat je moet zien te creëren. Het zorgt namelijk dat er meteen leven in je podcast komt. Energie en een stukje vermaak, entertainment en variatie. Ook daar zijn een paar mooie voorbeelden van, die ik eveneens onderaan deze blog zet, evenals enkele websites waar je goede muziekintro’s en overgangsmuziek vandaan haalt. Dat maakt je podcast namelijk net iets mooier en draagt positief bij aan je branding.

Hoe lang moet een podcast duren?
De vraag die je jezelf ook moet stellen: hoe lang gaat je podcast duren? Met een intro, een middenstuk waarin je kennis deelt of iemand interviewt (ook wel de body genoemd) en een afsluiter, moet je dit goed in kunnen schatten. Mijn eigen podcasts duren meestal zo’n 30 minuten. Een bewuste keuze, want daardoor kan ik de diepte in en daadwerkelijk waardevolle kennis delen. Al kan ik daar ook van afwijken als dat nodig is, want twee keer heb ik podcast van slechts 10 minuten gemaakt omdat ik het gevoel had: hier moet ik niets meer aan toevoegen.

Wat maakt een podcast aantrekkelijk?
Goede vraag, met veel antwoorden. Zelf kan ik 7 zaken bedenken die jouw podcast mogelijk aantrekkelijk maken:

1. Jezelf zijn, zonder opsmuk, en staan voor je kennis en visie. Wees een echte personality!
2. Deel verhalen, dat maakt je podcast persoonlijker en leuker om naar te luisteren.
3. Entertain, anders wordt het vreselijk boring.
4. Enthousiasmeer, zodat mensen energie van je krijgen.
5. Deel originele, waardevolle kennis.
6. Geef een cadeautje in de vorm van een freebie.
7. Zorg voor een eigen stijl en inhoud.

Welke materialen heb je nodig?
Als je wilt, kun je vrij eenvoudig starten. Laten we de eenvoudigste manier eens beschrijven: geluid opnemen met de dictafoon van je telefoon en het ingesproken bestand uploaden op Soundcloud. Dan is daadwerkelijk een mogelijkheid en eenvoudiger wordt het niet. Als je het op deze manier wilt doen, adviseer ik je wel om een microfoontje voor je telefoon te kopen. De Boya BY-M01 zou daar een goede voor zijn. De prijs daarvan is ongeveer € 22,-. Wil je het echter iets professioneler aanpakken, dan zul je in ieder geval nodig hebben:

– Microfoon
– Versterker
– Computer
– Software

Nieuwsgierig naar welke apparatuur ik gebruik?

 

Zie hier mijn video.

Tips & Tricks voor geluidopname
Voor wat betreft het opnemen van je geluid: er zijn natuurlijk legio microfoons beschikbaar. De vraag is dan ook vooral wat je er voor over hebt en wat je budget is. In deze video laat ik zien wat het verschil is tussen een microfoon met een USB kabel en een microfoon die je op je versterker aansluit.

Software om je podcast te editen
Als je eenmaal al je audio hebt opgenomen, dan is het tijd om het geheel samen te voegen tot één geheel. Dat doe je met speciale software om je podcast te editen. Opties om te gebruiken zijn[het zijn allemaal links, dus klik er gerust op:

Garageband (een programma op je Apple computer)
Audacity
Adobe Audition CC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je je podcast eenmaal hebt ge-edit, dan is het natuurlijk belangrijk om te weten waar jij je podcast wilt gaan delen. Het ligt voor de hand dat je dit doet op je eigen website. Dat is tenslotte je centrale hub waaromheen jij je community bouwt. Maar ook om dat te doen is het vaak noodzakelijk om je podcast ergens te uploaden, zodat je net als bij video (via bijvoorbeeld Vimeo of YouTube) een embed code creëert die je op je website plaatst. Voor mijn podcasts heb ik zelf gekozen om daar Libsyn voor je gebruiken, voor 20 dollar per maand. Eerst deed ik dat via Soundcloud (9 euro per maand), maar inmiddels ben ik dus geswitcht omdat Libsyn meer biedt op het gebied van statistieken en monitoring.

Hoe optimaliseer en benut je je podcastbranding?
Zoals ik al eerder aangaf werkt podcasten zeer versterkend als het om je brand gaat. Dat komt door de verhalen die je deelt, de waardevolle originele content die je creëert en het feit dat je jezelf letterlijk laat horen. Daar positioneer jij jezelf behoorlijk mee en je komt er lekker top of mind door. Maar je branding gaat bij podcasten natuurlijk veel verder dan dat. Het geeft je bijvoorbeeld ook de kans om je merk mooi visueel vormgegeven uit te dragen. Waar je aan moet denken?

1. Het inzetten van je profielfoto bij Soundcloud, waar mensen je podcast kunnen beluisteren.
2. Het maken van een podcastblog, waar je natuurlijk ook een herkenbare foto gebruikt.
3. Een microfoon flag, omdat promomateriaal om je microfoon sowieso über sexy is 😉
4. Eventueel een plopkap, die je laat bedrukken met je logo.

Zelf heb ik een aantal micrfoon flags bij Ali Express besteld, waar mijn vormgever vervolgens stickers voor heeft laten maken. Deze heeft hij kant en klaar aangeleverd en aan mijn Shock Mount gehangen, zoals je op de foto ziet.


Zo’n microfoon flag kun je overigens ook zelf maken. Tenminste, als je niet zoals ik 2 linkerhanden en geen enkel praktisch inzicht hebt. Zelf had ik het dan ook echt te gek gevonden om zoiets zelf te maken, maar mijn kwaliteiten liggen blijkbaar elders 😉 Heb jij wel iets van, dat zou ik graag zelf maken.. kijk dan deze doe-het-zelf-video.

Met wie ga je de podcast maken?
Ga je het alleen doen of met z’n tweeën? En als je het met z’n tweeën gaat doen, heb je dan beiden een gelijkwaardige rol of is één van de twee meer een sidekick of zelfs alleen verantwoordelijk voor een vast, kleiner item? Belangrijke vragen die natuurlijk zeer bepalend zijn voor de vorm van je podcast.

Ik zal eerlijk zijn: een podcast zelf maken is een stuk gemakkelijker. Je hebt er dan minder werk aan. Ook een interview kost meer tijd en maakt het editen een stuk lastiger. Bovendien moet je ook nog eens een verdomd goede interviewer zijn, want anders krijg je al snel een slecht of ongestructureerd verhaal waar niemand op zit te wachten. Toch is een interview zeker de moeite waard. Enerzijds omdat het je netwerk en publiek vergroot, anderzijds omdat het qua inhoud een extra dimensie geeft. Besluit je dus toch tot een interview, bereid je dan goed voor en stel jezelf de volgende vragen:

1. Wat is het doel van het interview?
2. Past degene in jouw format en levert hij of zij een bijdrage aan de kennis die jij deelt?
3. Kan de geïnterviewde makkelijk een verhaal vertellen, ofwel, slaat diegene niet dicht?

Hoe bereid je een interview voor?
Nadat je bovenstaande vragen voor jezelf gesteld hebt en er zeker van bent dat een interview positief bijdraagt aan je podcast, is het tijd voor de voorbereiding. Dat doe je als volgt:

  1. Betrek je publiek bij het zoeken naar een geschikte gast, ook als je wellicht al iemand op het oog hebt. Vraag in je community: “Ik wil graag iemand interviewen met die en die expertise, iemand nog tips?” Dit draagt bij aan de betrokkenheid van je publiek bij je podcast.
  2. Stuur vervolgens een mail met informatie en een uitleg waarom je diegene wilt interviewen. Vertel hem naast de reden ook wat het diegene oplevert. Vertel bijvoorbeeld over je publiek en hoe vaak je podcast beluisterd wordt.
  3. Houd vervolgens een voorgesprek om de wederzijdse verwachtingen te bespreken. Dit kan je via Skype doen als iemand daar tijd voor heeft. Of mail diegene wat jouw verwachtingen zijn en stuur alvast de vragen die je wilt stellen. Een voorgesprek via Skype of telefoon is echter het handigst, want dan merk je meteen of iemand een begenadigd prater is.
  4. Bevestig tot slot via de mail het interview, de datum, het tijdstip en de uitgesproken verwachtingen. En stuur een dag voor de afspraak nog een reminder om het nog even onder de aandacht te brengen.

Tips voor bij het interview

Nog even een belangrijke tip als je iemand gaat interviewen die absoluut de moeite waard is: stel vooral open vragen zodat het verhaal op gang komt. Dat zijn vragen die beginnen met hoe, wat, waarom, wie, wanneer, welke, etc. Om een handvol voorbeelden van open vragen te geven:

 

  • Hoe gaat het met je?
  • Hoe denk je over…?
  • Wat zorgt er voor dat…?
  • Wat kan er beter in de toekomst?
  • Weke zaken neem je mee in je beslissing?
  • Welke eisen stel je aan je werk?
  • Waar wil je het over hebben?
  • Waar zie jij jezelf over 5 jaar staan?
  • Wie helpt jou in je beslissingen?
  • Wie kan jou helpen?
  • Waarom denk je er zo over?
  • Waarom denk je dat het anders kan?

 

Een andere tip die ik je kan geven is dat je altijd in controle moet zijn bij een interview. Onthoud dat de geïnterviewde geleid moet worden, want voor je het weet neemt hij of zij de leiding over, is er geen interactie meer en is het beoogde doel van je interview verloren.

Wat wordt de naam van je podcast?

Net zoals ik deelnemers aan mijn programma adviseer: er moet energie in je naam zitten of het moet ergens voor staan waar jij je kennis over deelt. Ben je echter een ‘solopreneur’ ofwel een ZZP’er, net als ik, dan kun je je podcast natuurlijk ook gewoon naar jezelf noemen. Heb ik zelf ook gedaan: De Debbie Bernasco Podcast. Dat zorgt er voor dat je bij je publiek snel top of mind komt en je publiek zich sneller met je verbonden voelt. Ze krijgen daardoor echt het gevoel dat ze je persoonlijk leren kennen. Zeker als je ook nog eens persoonlijke verhalen deelt. Als je echter als bedrijf besluit te gaan podcasten, dan blijf ik erbij dat je als onderdeel van je branding in ieder geval een naam moet nemen die past bij je business en je expertise vertegenwoordigt.

Searchen op iTunes 

Zoals ik al eerder zei: podcasten is hot. Het is in Nederland nog nooit zo breed doorgebroken en er is geen ontkomen meer aan. Met een podcast kan je dan ook echt een gigantisch mooi platform voor jezelf creëren als je een band op wilt bouwen met je publiek. Het is immers ideaal om inhoudelijke, waardevolle kennis te delen. Niet voor niets zijn podcasts tegenwoordig ook zo makkelijk vindbaar. Je hoeft maar naar Google te gaan of in de iTunes Store te kijken en ze zijn op naam of keywords eindeloos voorradig. Zaak dus om jouw podcast zo goed mogelijk vindbaar te maken.

Mijn eigen podcast heeft de volgende relevante keywoorden: ondernemen, online marketing, lifestyle en positieve mindset. Het is goed om vooraf jouw keywoorden zorgvuldig te bepalen en op papier te zetten, want het zou zonde zijn als jouw podcast niet te vinden is onder de keywoorden die jij belangrijk vindt.

Geef een korte omschrijving van je podcast

Waar gaat je podcast over? Dat willen mensen graag weten. Dus beschrijf je het niet op je website, doe dat dan op z’n minst op de plek waar jouw podcast gehost staat. Geef daarbij in een paar zinnen weer wat de inhoud van je podcast is, welke kennis je deelt en wat luisteraars er van mogen verwachten. Doe dat in simpele, korte bewoordingen in een tekst die jouw ideale klant raakt en een verlangen oproept.

Promotie van je podcast

Hoe zorg je nou dat die geweldige podcast waar je zoveel tijd aan hebt besteed onder de aandacht komt van je ideale klant? Want met de podcast alleen op je website plaatsen kom je natuurlijk niet erg ver. Sowieso is het belangrijk om te weten dat als je echt waardevolle content in je podcast deelt, mensen bereid zijn om deze te delen. Maar dan moet je natuurlijk wel al enige relatie met je publiek opgebouwd hebben. Vanaf dat punt wordt het steeds makkelijker om je podcast breed en effectief op de sociale media te delen waar jouw klanten actief zijn.

Alle processtappen samengevat

Nu we aan het einde van deze blog komen wil ik graag nog even de processtappen met je doornemen, van het voorbereiden van je podcast tot het uploaden van de podcast op de plek waar deze gehost staat:

  1. Bedenk wat je onderwerp is.
  2. Bereid je voor op het onderwerp en doe grondig research, want je wilt immers echte waarde bieden.
  3. Bedenk of je de podcast zelf in gaat spreken of dat je kiest voor een vast interview. Kies je voor het laatste, neem dan hierboven nog even de stappen door voor het voorbereiden van een interview.
  4. Het opnemen van de podcast.
  5. Het editen en uploaden van de podcast bij de hosting provider (bijvoorbeeld Libsyn of Soundcloud).
  6. Het schrijven van blogposts of shownotes.
  7. Stel jezelf de vraag of je een freebie of andere extra toegevoegde waarde creëert.
  8. Schrijf een nieuwsbrief om je podcast mee onder de aandacht te brengen.
  9. Verspreid je podcast via social media.

Tot slot nog even…

Zelf heb ik tot slot nog even een punt van aandacht. Want hoewel lang niet iedereen er voor kiest, is het waardevol om je podcasts uit te schrijven en te plaatsen als blogpost of shownote te plaatsen (de belangrijkste punten onder je podcast samenvatten). Dat is niet alleen handig als overzicht of naslagwerk, maar ook voor je SEO. Daarnaast, als je snel naamsbekendheid wilt met je podcast, zou je ervoor kunnen kiezen om deze in het begin middels advertenties te promoten op Facebook.

Nogmaals, zelf vind ik podcasten super gaaf om te doen. Je wordt er creatief van en je breidt er je netwerk enorm mee uit. Je creëert er echt een online podium voor jezelf mee. En het is welhaast verslavend om op die manier je expertstatus steeds steviger te claimen. Zelf ben ik dat inmiddels zeker. Wat dat betreft is het voor mij een beetje practice what you preach. Zelf roep ik namelijk al jaren dat je een goed online platform voor jezelf moet creëren. Een platform vol originele, waardevolle content met mediavormen die bij je passen. Want alleen dan krijg je van je klanten de aandacht die je verdient. Je vergroot er je loveability mee en bouwt je trust uit, waardoor klanten jou gaan benaderen in plaats van andersom.

Lijstje met mijn favoriete podcastshows [klik op de namen en dan kom je op de desbetreffende pagina]

  1. Power Talks Janneke Tielstra [absoluut luisteren, eigenlijk een must!]
  2. Eindbazen podcast
  3. Erno Hannink 
  4. Trendbubbels 
  5. Tony Robbins Podcast 
  6. The GaryVee Audio Experience
  7. Leef intens – Thijs Lindhout Deze moet je echt beluisteren!

Websites waar je mooie jingels kunt laten maken voor je podcast

Viferr

Spirit Auido

Ne producties

Debbie haar podcastmaterialen

Microfoon / Review  Heli PR 40 Podcasting Microphone

Microfoon/ Hier te bestellen

Versterker/Sound Devices USBPre 2 [Hier te bestellen]

Heil Sound PRSMC Shock Mount PR40/ Hier te bestellen

Microonarm HEIL PL2T / Hier te bestellen

Microfoon vlag/ Hier te bestellen

Opt In Image
Schrijf je in voor mijn waardevolle blogs, video’s en podcasts, zodat je continu op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends.
Met mijn inschrijving geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring
3 Reacties
  • Christine Cremers

    13 maart 2018 at 07:59 Beantwoorden

    Geweldig Debbie, ga je tips gelijk implementeren, super bedankt voor deze waardevolle info!

  • Jenny Protzman

    14 maart 2018 at 13:29 Beantwoorden

    Debbie, geweldig zo’n handleiding op 1 plek en alles in het Nederlands te lezen, dat is voor veel mensen fijn.

  • Landa

    17 maart 2018 at 12:56 Beantwoorden

    Hé, handige informatie! En ik moet eerlijk toegeven, de intro tune van jouw podcast, Debbie, zat deze week in m’n hoofd.. vast. Ik ben na 80 herhalingen bewust een liedje van de Efteling gaan zingen, omdat ik lichtelijk gek werd, hahaha!

Plaats een reactie

Mag ILOVEYOURBRAND cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren.
Meer informatie vind je in onze privacyverklaring.