Zó heb je altijd inspiratie om content te maken!

WOW, wat heeft het mij door de jaren heen veel naamsbekendheid, aandacht, expertstatus, relaties én klanten opgeleverd. Zo ben ik o.a. echt een LOVEBRAND geworden!

Content maken. Enorm belangrijk, maar soms ook een enorme worsteling……omdat je simpelweg gewoon even geen inspiratie hebt. En dat gebeurt. Soms heb je gewoon geen idee, of denk je dat je er alles al over hebt geschreven of verteld.

Hoe graag je het ook wilt, het komt je niet altijd aanwaaien. Helaas! En daarom wil ik graag mijn ‘succesformule’ met je delen. Deze gebruik ik al jaren, eigenlijk al sinds 2004, want in dat jaar startte ik met bloggen. En WOW, wat heeft het mij door de jaren heen veel naamsbekendheid, aandacht, expertstatus, relaties én klanten opgeleverd. Dus blijf content maken, lieve ondernemers! Maak waardevolle en creatieve content, en je doelgroep gaat je volgen. Als je even niet (meer) weet waarover je wilt bloggen, een video wilt maken, een ‘Facebooklive’ wilt maken, of als je geen inspiratie hebt om te creëren, gebruik dan een van mijn waardevolle strategieën die ik je in de video vertel. Daar ga je echt blij van worden. Want zonder inspiratie geen creatie 😉

In mijn video geef ik je ideeën over hoe je op verschillende manieren over je content kunt nadenken. En weet je wat nou zo fijn is? Je kunt gewoon doorgaan op je reeds gemaakte content. In deze video heb ik het niet over voor het eerst content maken, ik ga er vanuit dat je al content hebt gemaakt. Bij deze videoblog zit trouwens een mooie freebie: een lijst van gave video’s en podcasts, die mij enorm heeft geïnspireerd (en nog doet).

Welke contentideeën noem ik in mijn video:

  1. Revisiting your content
  2. How to’s – hoe start je dingen op? Geweldig om te doen en je expertstatus zal explosief groeien.
  3. Series
  4. Creëer stories
  5. Je eigen mailbox
  6. Creëer een quicky

Revisiting your content

Kijk eens wat voor content je al hebt gemaakt. Sommigen zijn nog maar een paar maanden bezig, sommigen al jaren. Kijk eens naar je video’s, blogs, podcasts, etc. Een jaar later heb je al weer veel geleerd, heb je jezelf verder ontwikkeld. Kijk eens naar de mensen die je hebt geïnterviewd. Die mensen heb je niet zomaar vragen gesteld. Wat is er in de tussentijd veranderd? Ik blog al vanaf 2004 en regelmatig kijk ik of een nieuwe spin-off mogelijk is. Na een jaar kunnen zaken wijzigen. Waar ben je beter in geworden? Zijn er een nieuwe trends en ontwikkelingen? Is er nieuwe kennis beschikbaar? Heb je een nieuwe zienswijze? Dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor de mensen die je hebt geïnterviewd.

How to’s 

Kijk naar je publiek. Wat willen ze graag weten? Zeker als het starters zijn, waar en hoe begin je? Als ik naar mijn eigen vakgebied online marketing ga, dan willen starters graag alles weten over: video’s maken, bloggen, podcasten, storytelling, contentcreatie. Waar en hoe moet je dan beginnen? Zo maak ik dan een serie How to’s. Dat kun jij op je eigen vakgebied doen. En denk dan ook terug aan je begintijd; wat jijzelf ook graag wilde weten, wat je toen nog niet wist. Wat voor vragen had je destijds. Ik weet nog heel goed toen ik wilde starten met podcasten, dat ik alles zelf heb moeten uitvinden. Totdat Desiree Casteleijn van Trendbubbels mij hielp, zij heeft geweldige artikelen op haar website staan over podcasten.

Series

We willen allemaal graag content in hapklare brokken. Niet alles ineens, maar in delen. Dat is de kracht van een serie. En weet je wat nog mooier is? Mensen komen steeds terug naar je website. Toen ik nog eigenaar was van het populaire platform StorytellingMatters (ik heb het een paar jaar geleden verkocht), maakte ik heel veel series. Vaak schreef ik een diepgaand en lang artikel en ‘knipte’ ik dan op in een aantal afleveringen. Mensen vonden het fijn om het ‘behapbaar’ te lezen en ze waren nieuwsgierig naar de rest. Verandering gaat in kleine stappen, vandaar dat het dan fijn is om bepaalde onderwerpen in stukken te verdelen. Als je je eerste video, blog of podcast hebt gepubliceerd, prikkel dan om je volgende blog, video of podcast te lezen, kijken of te beluisteren. Zorg dat mensen benieuwd zijn naar het vervolg. Deel alvast quotes uit de volgende blog, video of podcast.

Wat supergaaf aan series is, is dat je als je bijvoorbeeld een serie van 4 hebt, je content voor een maand hebt. Dit kun je geweldig goed promoten. Denk aan Instagram of FB live. Dit moet je natuurlijk wel slim doen. Neem de tijd hiervoor. Het met een serie zijn, waar je continu op terug kunt vallen.

Creëer stories

Jouw doelgroep houdt, zoals iedereen, van verhalen; dat geeft ze houvast, maar ook richting. Deel verhalen van klanten, zonder hun naam te noemen. WOW, wat heb je dan gave content om te delen. Want klanten hebben altijd vragen en problemen waar ze tegen aanlopen. Vind manieren om deze klantverhalen in je content te plaatsen.

Ik verzeker je, je klanten hangen aan je lippen omdat ze hiervan kunnen leren. Maar ook, omdat het vaak herkenbare situaties zijn. Je laat zien hoe je de worstelingen en vragen van je klanten oplost.

 

Maar ga er ook op uit, want het hoeven niet alleen verhalen van je klanten te zijn. Ga netwerken, kijk waar ondernemers zijn. Verhalen liggen ook voor het oprapen op Linkedin, Facebook, Twitter. Luister of bevraag en je zult altijd inspiratie hebben voor content.

Maar je hebt zelf ook verhalen, uit jouw eigen ondernemerschap. Je bent niet zomaar gekomen waar je nu bent. Jij en ik hebben ook onze ‘struggels’ gehad. En dat is mooie, inspirende content om anderen te helpen.

 

Je eigen mailbox

Wat voor een mailtjes krijg je van (potentiele) klanten? Welke vragen hebben ze? Maak een Google doc aan en zet daar alle vragen in (of vraag dit aan je VA om te doen). En beantwoordt deze in je blog/video/podcast.

 

Creër een Quicky

Content hoeft niet altijd moeilijk en lang te zijn. Adhoc content is altijd heerlijk om te maken en makkelijk om te schrijven. Beschrijf een probleem en maak een kort lijstje met oplossingen in korte bewoordingen. Heerlijk simpel. En lekker kort en snel. Als het maar relevant is.

 

Opt In Image
Schrijf je in voor mijn waardevolle blogs, video’s en podcasts, zodat je continu op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends.
Geen reacties

Plaats een reactie