marketing werkt niet

Dit is waarom jouw marketing niet werkt

Ik krijg het vaak te horen als ik ondernemers ontmoet bij netwerkborrels, bij mijn eigen events of wanneer ik spreek op uitnodiging: “Debbie, wat ik ook doe, mijn marketing werkt niet. Het levert me weinig tot niets op.” En dat terwijl die ondernemers naar eigen zeggen exact hetzelfde doen als hun coach die werkt met een fantastisch systeem of dat ze een geheel eigen marketingstrategie ontwikkeld hebben, deels afgekeken van mensen die daarmee waanzinnig succesvol zijn. Zonde, want ik weet dat deze ondernemers kosten noch moeite besparen om hun marketing toch succesvol te maken. In veel gevallen weet ik echter al snel hoe het zit en vrijwel iedere keer ligt de oorzaak aan één en hetzelfde probleem…

Wat ik namelijk bovenal heb geleerd in de 16 jaar dat ik als ondernemer voor grote merken werkte en in de 1,5 jaar dat ik mij nu als coach inzet voor zelfstandige hoger opgeleiden: jouw marketing werkt niet als je niet gedreven en gelukkig bent. Passie, echt waar, is immers veruit de belangrijkste brandstof voor succesvol ondernemerschap. Ik praat dan over levensvreugde die voortkomt uit Happiness en Marketing. Want dat is dé basis en essentie van een LOVEBRAND en maakt dat klanten verliefd op je raken. Iets wat ik sinds anderhalf jaar aan steeds meer kleine zelfstandigen overbreng. Met mijn hart en ziel, want het is nu eenmaal mijn missie om van elke ondernemer in NL een gelukkig en succesvol ondernemer te maken.

Vanuit die missie wil ik je nu een interessante vraag stellen. Want als ik jou vraag ‘hoe gaat het met jou en je ondernemerschap?’, zou je dan mogelijk het volgende antwoord geven?

a) “Ik voel me gelukkig, vreugdevol, licht, verbonden met mezelf, mijn werk en mijn community. Geheel ontspannen zit ik vaak in een flow. Alles lijkt vanzelf te gaan met mijn werk en ik voel me vaak zo geïnspireerd dat ik creatieve, scheppende energie ervaar. Mede hierdoor benaderen klanten mij in plaats van andersom. Het is wat dat betreft een rimpeleffect dat klein startte, maar steeds groter wordt. Op de een of andere manier komen de juiste mensen op mijn pad en ervaar ik overvloed.”

Als bovenstaand ongeveer jouw antwoord zou zijn, sla deze blog dan maar over. Want dan feliciteer ik jou met het feit dat je echt vanuit je diepste hartsverlangen aan het ondernemen bent, je levenspad zich als vanzelf ontvouwt en je in lichtheid kunt ondernemen. Vol overgave, en dat maakt me oprecht blij voor jou.

Of zou het misschien kunnen zijn dat je juist iets anders voelt en bijvoorbeeld onderstaand zou antwoorden?

b) “Het stroomt niet. Ik heb veel tegenslag en het gevoel dat ik er voor moet vechten kost mij enorm veel energie. Het vuur brandt daardoor steeds minder hevig in mijn hart en de omgeving waarin ik zit is allesbehalve inspirerend. Mijn workshops raken niet vol, mijn inspiratie lijkt ook wel opgedroogd en klanten, collega’s en medewerkers klagen terwijl ik maar geen klanten krijg.”

Als je bovenstaande voelt, lees dan wel even door want ik heb dat net zo goed meegemaakt. Echt waar. Ik was namelijk behoorlijk jong toen ik ging ondernemen en in het begin lukte het gewoon niet. Het was echt een drama met alle negatieve gevolgen en gevoelens die daar bijhoren. Tenminste, dat is tót ik ging werken met mijn beproefde methode ILOVEYOURBRAND, want vanaf dat moment stroomde het van alle kanten en zette ik 2 zeer succesvolle bedrijven op vanuit passie, gedrevenheid en vol levensvreugde. Totdat ik na 11 jaar bedacht dat het tijd was om verder te gaan. Mijn bedrijven waren uitgegroeid tot succesvolle bedrijven met personeel en met de nodige naamsbekendheid.

Toen ik na mijn 2 eerdere bedrijven een nieuwe onderneming begon, BERNAS&CO Communicatie, voelde ik dat mijn vuur steeds minder werd. Hoewel ook dat uitstekend liep Ironisch, omdat dat vuur juist wél in ons logo zat. Omdat ik echter nooit zomaar opgeef, luisterde ik lange tijd niet naar dit gevoel want ik wist hoe goed ik ben in ondernemerschap, marketing en communicatie. Ik negeerde het dus, maar merkte maar al te goed dat het ondernemen na verloop van tijd lastiger ging. Ik zat niet lekker in mijn vel, ging dingen doen om mij blij te maken, zoals de filmschool en kunstacademie, maar kwam erachter dat ook dat mij niet vervulde. Daarnaast leek het alsof ik veel meer op wilskracht moest doen en mensen om mij heen steeds moeilijker deden. Het stroomde niet meer. Het bedrijf liep goed, maar ik voelde dat ik niet gelukkig was.

De kentering kwam toen ik langzaam maar zeker besefte dat mijn werk steeds meer als werk ging voelen. Raar, want alles wat ik voorheen deed had nog nóóit als werken gevoeld. Toch duurde het lang voordat dit besef pas echt tot me doordrong. Als je midden in een proces zit en niet de tijd neemt om te voelen wat je hartverlangens zijn, heb je namelijk niet door dat je van koers mag en kunt veranderen. Gaandeweg begreep ik echter ineens: ik die altijd voor gelukkig en succesvol ondernemerschap ging, was zelf in een valkuil gestapt. Ik had te lang oogkleppen op. Toen ik dat eenmaal inzag leerde ik in korte tijd onwíjs veel. Ik besefte dat ik niet meer vanuit mijn hart werkte, mijn liefde om voor grote merken te werken verdwenen was en ik op een belangrijk kruispunt stond.

Door vanaf dat moment goed te luisteren en bewust te worden van wat ik wilde, zorgde ik ervoor dat ik een nieuw inzicht kreeg dat bepalend bleek voor mijn levenspad. Ik wilde met mijn ILOVEYOURBRAND-methode namelijk niet meer voor grote merken werken, maar juist (samen) met zelfstandige, hogeropgeleide vrouwen. Een lastig moment, want het roer omgooien en gelukkig zijn vereist ontzettend veel moed. Je moet het immers maar durven, je hart volgen en er volledig voor gaan. Vanaf het eerste moment dat ik dat echter deed en de koers van mijn levenspad definitief veranderde, voelde ik het vuur en de vreugde in mijn hart weer opbloeien. Werkelijk álles ging weer moeiteloos, vanuit liefde, lichtheid en een creatieve, scheppende kracht. Het werd weer ondernemen vanuit mijn essentie, met een voortdurende inspiratie die mij telkens een niveau verder brengt. Met mensen die op mijn pad komen en in mijn leven een mooie rol spelen, en boeken die opeens voor mijn neus opdoemen en gevoelsmatig móet lezen omdat ze mij laten groeien als mens en ik die wijsheid mag overbrengen op anderen.

Hoe zweverig het ook mag klinken, ik beschouw ons leven op aarde dan ook echt als een weg om te leren en te geven vanuit liefde en overvloed. Vandaar ook dat ik het jou juist zo ontzettend gun om gelukkig en succesvol te ondernemen. Iets wat dus het beste werkt als je luistert naar je verlangen en dat verlangen tot uitvoering brengt. Je merkt dan namelijk dat het ondernemen makkelijker gaat omdat datgene wat jij doet voorbestemd is. Want alleen dán pas zal jouw marketing werken. Alles draait immers om LOVEMARKETING: Liefde, Ondernemerschap, Verbinding en Expertise. Ik vraag je dan ook om je hartsverlangens aan te kijken omwille van de liefde, je dromen en het avontuur dat leven heet.

De vraag voor veel mensen blijft echter: ‘Verlangen, dromen en leven vanuit je hart, hoe doe je dat?’ Om je dat te leren heb ik voor jou een paar vragen opgesteld. Beantwoord deze eens voor jezelf en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat op deze blog of mij een mailtje stuurt. Wellicht antwoord ik jou dan via mijn ILOVEYOURBRAND.TV.

De vragen kun je downloaden in bijbehorend PDF

Veel plezier met het beantwoorden van je vragen en ik wens je veel moed en lef toe! Ik weet dat het je veel gaat opleveren, namelijk gelukkig en succesvol ondernemerschap.

Opt In Image
Ontvang mijn e-book: “16 tips die mij een succesvol ondernemer maakten”
2 Reacties
  • Judith

    5 december 2016 at 10:05 Beantwoorden

    Ik zie geen pdf?

  • joska

    5 december 2016 at 14:22 Beantwoorden

    Dankjewel voor je mooie blog, waar staan de vragen?

    tot horens, groet Joska

Plaats een reactie