Hoe trek je klanten naar je toe? Word uitgever van je eigen merk!

itunes

NOOIT MEER MIJN PODCASTHOW MISSEN?? ABONNEER JE HIER DAN OP MIJN PODCASTHOW

Wat hebben Linda de Mol, Lou Niestadt en Oprah Winfrey met elkaar gemeen? Ze zijn loveable en maken ‘awesome’ content! Ze denken echt als een uitgever om een community rondom hun merk op te bouwen. En daar gaat mijn hart sneller van kloppen, want daar gaat het wel naar toe in deze tijd. En willen we allemaal niet diep in ons hart Oprah Winfrey zijn?
Ik verkondig het zelf ook al jaren, ook toen ik nog met mijn bureau voor de grote merken werkte: denk als een uitgever, maak content die je ideale klant inspireert! En creëer zo een platform voor jezelf. Wees je eigen host op je platform. Wees de ‘Oprah Winfrey’ van jouw vakgebied met je online platform.

Ik hoor je nu denken: waarom zou ík dat doen? Wat is het nut hiervan? Het is de nieuwe marketing. We willen graag dat klanten ons benaderen en dat doen ze alleen maar als je waardevol voor ze bent. En dan het liefst op een gevarieerde, aansprekende manier. Zodat ze uitkijken naar je content.

Inspireer, maak je klanten slimmer en beter en ‘entertain’. Relevante en leuke content zorgt voor trust en likeability. Awesome content maken is een belangrijk aspect van een LOVEBRAND zijn.

Mij maakt het echt waanzinnig gelukkig, om content te maken die klanten inspireert. Het hoort bij mij. En ik hou er van om gevarieerde content te maken: video’s, blogs, Podcast, sketchnotes, e-books, events organiseren, vloggen. Echt waar, ik leef ervoor! Heerlijk!
Elke keer als ik mijn klanten wil inspireren, denk ik van te voren goed na over wat ik hen wil leren, waarmee ik ze wil inspireren, welke boodschap ik wil overbrengen. En hoe gaaf is het dan, als je je community ziet groeien. Dat je merkt, voelt, dat er een sterke emotionele band groeiende is.

Patrick Petersen, auteur van het handboek ‘Engage Content’, schrijft niet voor niets dat verbinding de eerste stap is naar een emotionele sterke band met je [potentiele]klant.

Hoe zou het zijn als jij als een echte ‘Oprah Winfrey’ op jouw vakgebied een succesvol online platform hebt? Waar je je (potentiële) klanten inspireert, blij maakt. Zie je het voor je? Om net als Oprah, Linda de Mol en Lou Niestadt een LOVEBRAND te zijn; een community van fans te hebben. Fans waar ze op kunnen rekenen. En in ondernemerstaal: klanten waarop ze kunnen rekenen.

Maar hoe creëer je nu een platform voor jezelf? Waar begin je?

Laat ik je meenemen in 6 stappen om uitgever te worden van je eigen merk. Hoe supergaaf is dat?

  1. Allereerst omschrijf je je ideale klant. En echt tot in de details. Je beschrijving gaat verder dan een naam voor je ijkpersoon kiezen en wat hij of zij voor een baan heeft. Onderaan deze blog, kun je een pdf downloaden over hoe je goed je ideale klant tot in de details kunt omschrijven. Want het gaat erom dat jouw ideale klant zich aangetrokken voelt tot jouw content. Zo’n persoon moet het gevoel hebben dat de content speciaal voor haar/hem geschreven is. En dan is het heel belangrijk dat je weet voor wie je schrijft, tot wie je je richt.
  2. Welke contentvormen zou je willen inzetten? Wat past bij jou en wat zou je leuk vinden om te doen? Met andere woorden, wat maakt jou blij? En sluit dat aan bij jouw ideale klant? Want dat is natuurlijk belangrijk.
  3. Welke thema’s kies je? ILOVEYOURBRAND gaat over mindset, ondernemerschap en lovebrandingmarketing (oftewel amazing content maken). Pak eens pen en papier en ga brainstormen of vraag vrienden of klanten mee te denken over welke thema’s ze graag door jou worden geïnspireerd.
  4. Met welke bedoeling ga je de content maken? Is het informerend, overtuigend of misschien wel opiniërend. En wellicht heeft elk thema wel z’n eigen contentvorm? Hoeft niet trouwens hoor, het is maar een suggestie. Zo heb ik voor mezelf ontdekt dat als ik content over mindset maakt, dat ik dit liever doe met video’s. En als ik het over marketing en ondernemerschap heb, doe ik dat graag via een blog of podcast. Maar je kunt hierin ook variëren, net wat jij fijn vindt.
  5. Stap 5 is contentplanning. Héél belangrijk, zou ik tot voor kort hebben gezegd. En mijn advies als echte contentmarketeer was dan ook altijd: als je een bepaald ritme of schema hebt, hou daar aan vast, want je klanten verwachten op bepaalde tijden, jouw blog, podcast etc. Maar in deze tijd van Netflix en tv kijken ‘on demand’, bepaalt de klant zelf wanneer hij of zij kijkt. Dus waarom zou je geen content maken, wanneer het jou uitkomt? En een andere belangrijke reden is, dat als je content ver vooruitmaakt daar een ‘heel andere energie’ op zit. Oude energie. En jouw volgers voelen het of iets ingepland is of niet. Adhoc content aanbieden, of niet langer ingepland dan een week, werkt het beste.
  6. Welke kanalen schakel je, naast je nieuwsbrief in, om je content bij je ideale klant onder de aandacht te brengen?

Hoe krijg je inspiratie? Best belangrijk, niet waar!? Want vaak is je inspiratie na een tiental blogs, video’s, of podcast wel opgedroogd. Schakel bijvoorbeeld je relatienetwerk in, vraag hen om hun hulp. Dat heb ik met deze blog ook gedaan. Op Facebook stelde ik deze vraag: HELUPP: Ik ben een blog aan het schrijven over “word uitgever van je eigen merk”. Welke ondernemer vind je echt awsome content maken, en die denkt en handelt als een uitgever. Dan bedoel ik: een ondernemer die echt een platform voor zichzelf creëert en varieert met content, zoals video, podcasten, bloggen, schrijven van e-books, sketchnotes, etc. Een soort van Oprah Winfrey dus 😉 Een ondernemer die content maakt en die raakt qua vorm en inhoud. Let me know! THANK

In no time kreeg ik van mijn relaties, volgers op Facebook, allerlei namen van zeer inspirerende ondernemers, waarvan ik direct dacht, die ga ik nog eens interviewen voor mijn podcasthow. Het lijstje zal ik hier onderaan deze blog opnoemen, ter inspiratie.

Zoals ik al in de podcast beschreef, je kunt hier een pdf downloaden hoe je je ideale klant goed omschrijft. En als je ideale klant hebt omschreven, maak er ook een beeld bij. Desnoods fotografeer je iemand die jouw ideale klant vertegenwoordigt. Hang de foto op je muur en telkens als je content aan het maken bent, hou je deze persoon in gedachten. Want dan kun je je echt verplaatsen in je ideale klant en maak je de juiste content. Content waar jouw ideale klant op zit te wachten. Zo creëer je fans rondom jouw merk. Jij wordt voor hen een LOVEBRAND. En weet je?! Een LOVEBRAND zorgt ervoor dat klanten hem of haar gaan benaderen, in plaats van andersom. Het heeft allemaal te maken met je marketingfunnel en daarna is het de klant goed begeleiden in het aankoopproces zodat hij of zij een structurele klant bij je gaat worden.
Download hier de klant PDF

Ondernemers die uitgever van hun merk zijn.

Green Happinez

Fotografielessen van Laure – Vink academy

Edwin Selij

Lou Niestadt

 

Opt In Image
Ontvang mijn e-book: “16 tips die mij een succesvol ondernemer maakten”
5 Reacties
  • Andrea

    30 april 2017 at 12:30 Beantwoorden

    Hallo Debie,
    Bedankt voor de mooie en waardevolle podcast!!
    Echter lukt het me niet om Pdf te openen, hij geeft een fout aan. Is het mogelijk om deze via de mail te ontvangen?
    Alvast bedankt!

    Groetjes Andrea

    • Debbie Bernasco

      30 april 2017 at 14:18 Beantwoorden

      Hè Wendy en Andrea, ik zal aan mijn VA vragen of ze de PDF naar jullie willen mailen. Zit nu even in Londen, maar jullie hebben het aankomende week. Liefs, Debbie

  • Wendy Prop

    30 april 2017 at 13:30 Beantwoorden

    Hoi Debbie,

    de PDF om te downloaden werkt niet bij mij. Klopt dat?

    Groetjes Wendy

    • Debbie Bernasco

      30 april 2017 at 14:18 Beantwoorden

      Hè Wendy en Andrea, ik zal aan mijn VA vragen of ze de PDF naar jullie willen mailen. Zit nu even in Londen, maar jullie hebben het aankomende week. Liefs, Debbie

  • nathalie jansen

    7 mei 2017 at 10:50 Beantwoorden

    Hoi Debbie,

    Ik krijg de pdf ook niet gedownload. Kan dat?

    Nathalie

Plaats een reactie