Facebookcultuur

Fantastic-Plastic-Facebookcultuur

Je moet weten dat wat ik vandaag hier met je deel, ik zoveel mogelijk doe zonder een oordeel te vellen. En ja, dat zal me wellicht een paar volgers kosten, maar toch móet ik het met je delen omdat het mij werkelijk aan het hart gaat. Simpelweg omdat de gevolgen vaak niet te overzien zijn, juist vanwege de verwachtingen die geschept worden maar absoluut kunnen worden waargemaakt.

Waar ik het over heb: de Fantastic-Plastic-Facebookcultuur waar ik vaak op stuit en mij oprecht pijn doet.

Laat ik vooropstellen: ik hou van online. Echt waar, anders had ik ook geen online marketing gestudeerd. Ik vind het namelijk geweldig wat met online allemaal mogelijk is, welke schitterende businessmodellen het heeft gecreëerd en hoe we er nog meer door met elkaar in contact staan. Internet is voor mij iets magisch. De mogelijkheden zijn letterlijk onbegrensd.

Helaas is er echter ook een andere kant. Namelijk een online ondernemerscultuurtje dat echt niet oké is en veel schade aanricht. Ik zal je wat dat betreft even meenemen in een drietal Facebookberichten die ik zojuist nog voorbij zag komen. De strekking ervan was ongeveer als volgt:

Binnen één avond schreef ik dit online programma dat jou naar de grootst mogelijke hoogte stuwt!”

“In 2 uur tijd leer ik jou de beste weggevers maken.”

Ik had geld nodig en toen bedacht ik deze retraite waarmee ik in één maand € 55.000,- omzette!”

Fuck, denk ik dan. In wat voor (online) wereldje zijn we in vredesnaam terechtgekomen?! Want dit is niet oké. Echt niet. Een programma schrijf je niet in één avond. Laat staan dat je iemand in 2 uur tijd een weggever leert maken. Kwaliteit kost namelijk nog altijd tijd, aandacht en liefde. En geldelijk gewin is niet waar alles binnen het ondernemerschap om draait. Het gaat juist op de eerste plaats om bezieling. Aandacht voor de klant. En pas dan komt jouw gewin als ondernemer. Tenminste, als je op zoek bent naar duurzame innerlijke en materiële rijkdom.

Waarom mij dit zo aan het hart gaat en het pijn doet wanneer ik van vluchtige korte termijn methodes langs zie komen die de hemel beloven, is dat veel ondernemers niet beseffen wat voor gevolgen dit heeft. Voor klanten, maar ook voor ondernemers zelf. Het volgen van een of ander online programma maakt namelijk echt niet dat je ineens de wijsheid in pacht hebt. Klanten verwachten kwaliteit. En door jezelf beter voor te doen dan je bent, neem je het vertrouwen bij klanten weg. En dat schaadt hen én andere ondernemers.

Werk samen met professionals die begrijpen dat kwaliteit binnen ondernemerschap het grootste goed is. Want alleen met duurzame kwaliteit blijven klanten bij je terugkomen.

Zelf zal ik ervoor blijven vechten om dit fenomeen aan de kaak te stellen zolang ik al die beloftes online langs zie komen. Ik kan er namelijk gewoon niet tegen. Ik blijf strijden voor kwaliteit, eerlijkheid en ondernemers die hun klanten met liefde, aandacht en kennis naar the next level brengen.

Vorige blog: klanten zonder acquisitie

Opt In Image
Schrijf je in voor mijn waardevolle blogs, video’s en podcasts, zodat je continu op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends.
2 Reacties
  • Jessie

    15 februari 2017 at 10:48 Beantwoorden

    Gisteren had ik een gesprek met een ondernemer met een sterk offline netwerk die teleurgesteld was dat haar online programma ‘zichzelf’ niet verkocht. Ze had gehoord dat het 1x maken, 1000x verkopen was. Ook zo’n fabeltje. Ze had nog geen zakelijke FB-pagina, deed niets met LI en had een mailinglijst van 100 mensen. Ik voelde me enigszins schuldig dat ik haar bubbel doorprikte, en daarna zijn we een plan gaan maken om een begin te maken met online marketing.

  • Gouden bergen bestaan niet -

    15 februari 2017 at 15:48 Beantwoorden

    […] zag ik een blog op Facebook voorbij komen van Debbie Bernasco. Ze beschrijft in haar blog de Fantastic-Plastic-Facebookcultuur die we dagelijks voorbij zien komen op onze tijdlijn. WoW, dank je Debbie want gouden bergen bestaan […]

Plaats een reactie