Hoe bouw je een succesvol community op

Geen koude acquistie. Wel omzet en klanten. Bouw een succesvol community

  • Je kunt een strategiesessie met Samira winnen. Is dat niet super 😉

Gratis abonneren op mijn podcastshow? Mijn podcast in de itunestore. En ik zou het super tof vinden als je een review achterlaat.

Als jij jezelf als sterk merk neer wilt zetten, dan heb je een community nodig. Plain and simple. Want een community versterkt je merk en bepaalt of je een echte LOVEBRAND bent. Vandaar, om jou te inspireren over community building, dat ik deze keer Samira Salman heb uitgenodigd als gast in mijn podcastshow. Ik ken haar al een tijdje, ze is heerlijk enthousiast en werkelijk een kei in het opzetten van communities. Eén van haar eigen communities is bijvoorbeeld de Social Media Club Almere. Toen deze club net begon mocht ik er spreken en hoewel het pas voor de tweede keer georganiseerd werd zat de zaal helemaal vol. Samira bewerkstelligt dat soort dingen namelijk. Net als dat zo’n event haar veel naamsbekendheid geeft en haar merk een boost geeft. Ze is dan ook een echte LOVEBRAND en hoeft geen acquisitie te doen; werk en klanten komen naar haar toe.

Maar wat is nu eigenlijk een community? En hoe bouw je deze en zorg je dat ‘ie groeit? Belangrijk, want ieder lid van jouw community is een potentiële klant. Luister daarom maar eens naar mijn podcasthow. Daarin legt Samira jou namelijk haarfijn uit dat als jij een LOVEBRAND wilt worden, een community rondom je merk onontbeerlijk is.

Shownotes

Waarom is community building belangrijk voor je branding?
Als je een community weet te creëren rondom je merk en dit goed weet aan te pakken, dan zal je zichtbaarheid en naamsbekendheid vergroten, je een sterk imago krijgen en loyale klanten krijgen. Het mooiste is vooral dat je fans en ambassadeurs mond-tot-mondreclame voor je zullen maken. En dat is wat je wilt; want als anderen jou aanprijzen is dat veel geloofwaardiger dan als je dat zelf doet!

De do’s en don’ts voor het bouwen en onderhouden van een community
· Zorg dat je een goed onderwerp kiest wat uniek is, waar je doelgroep behoefte aan heeft en wat aansluit bij jouw expertise,
· Als je eenmaal start, houd dan minstens een jaar vol. Het kost echt even tijd om dat op te bouwen,
· Pas in de tussentijd op met acquisitie. Probeer vooral onvoorwaardelijk te geven, dan komen de klanten op den duur vanzelf naar je toe,
· Om het te kunnen volhouden moet je echt enthousiast zijn over het onderwerp dat je gaat starten, maar ook zin blijven hebben in het onderhouden van je community. Je kunt eventueel ook hulp vragen van vrijwilliers of partners met een gedeelde interesse,
· Kies een vast moment wanneer je je evenement en/of blog publiceert. Zo weten mensen wat ze wanneer kunnen verwachten. Het geeft gelijk een goede stok achter de deur voor jezelf.

Content om te delen met je community
Als je content deelt met je doelgroep, kies dan voor content dat relevant is en aansluit bij het onderwerp. In de aanloop van een bijeenkomst kun je bijvoorbeeld content delen over de spreker of het thema van die avond. Het is in het begin zoeken en ontdekken wat je doelgroep graag leest. Wees daarom niet bang om het gewoon uit te proberen en af en toe eens aan de community te vragen waar ze graag meer over willen weten.

Samira op Social media

samira

Website
Twitter
Facebook
LinkedIn

Opt In Image
Schrijf je in voor mijn waardevolle blogs, video’s en podcasts, zodat je continu op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends.
1Reactie
  • Franciska Manuputty

    20 januari 2016 at 13:23 Beantwoorden

    Wauw wat een herkenning en aha-moments! Ik zou graag advies willen van Samira en jou rondom mijn familie business die ik van de grond wil krijgeb. Het is een idee van mijn kids die ik aan het uitwerken ben. Het gaat vooral om community bouwen voor en door kinderen om bij te dragen aan een betere wereld. Strategie is hier zeker voor nodig!

Plaats een reactie