ambitie

Dames: spreek je ambitie uit

 

Ik heb van vrouwen geleerd met hoofd en hart te werken. En ik ben blij met die les. Het heeft me een betere, warmere ondernemer gemaakt.

Terwijl de organisatie van mijn tweedaagse event in volle gang is, ik druk bezig ben met content maken en mooie jurkjes uitzoeken, leek het me een prima moment een nieuwe blog te schrijven. Want hoe druk het ook mag zijn, ik merk dat ik iets wil delen dat me al een tijd bezighoudt. Iets dat me is opgevallen sinds ik in mei 2015 begon met het coachen van ondernemers middels ILOVEYOURBRAND. Iets over vrouwen, en dan vooral hun manier en beleving van ondernemerschap. Want ik moet zeggen: dat intrigeert me. Op twee manieren, vandaar dat ik deze blog in tweeën deel, waarvan dit eerste deel zich richt op ondernemerschap. De marketingkant belicht ik de volgende keer.

Mannen versus vrouwen = gevoel versus ratio
Het overgrote deel van mijn carrière heb ik louter met mannen gewerkt. Bewust, want zelf redelijk mannelijk – tenminste, in ieder geval waar het mijn ondernemerschap betreft – hou ik van de doelgerichte, actiegerichte en resultaatgerichte manier waarop mannen ondernemen; veel gaat op basis van ratio en slagvaardigheid. En daar hou ik van. Maar ik moet zeggen, sinds ik me full time richt op het coachen en begeleiden van (veelal vrouwelijke) ondernemers en hen leer zonder acquisitie een stabiele, hoge omzet te realiseren, heb ik door vrouwen geleerd meer en meer met mijn hoofd en hart te werken. Want als iets vrouwelijke ondernemers kenmerkt, zo is me opgevallen, dan is het wel dat gevoel hun belangrijkste graadmeter is in het maken van beslissingen. En ik ben blij met die les. Het heeft me een betere, warmere ondernemer gemaakt.

Spreek je ambitie uit
In tegenstelling tot toen ik net begon met ondernemen zijn er inmiddels veel vrouwen die het ondernemerschap ontdekt hebben. Ik hoef daarvoor maar een korte blik op mijn Facebooktimeline te werpen. Het lijkt wel een explosie van vrouwelijke ondernemers. Iets wat ik tot mijn grote vreugde ook merk aan het aantal dames dat zich opgeeft voor ILOVEYOURBRAND. Dat is een mooie ontwikkeling, al is er dus zoals ik aangaf wel iets dat me ontzettend opvalt: vrouwen, in tegenstelling tot mannen, durven veel minder hun ambitie uit te spreken. Ja, wel nog als het qua omzet ongeveer tot de 75.000 euro per jaar gaat, maar als de gewenste omzet richting de ton kruipt, dan hoor je dat bijna geen vrouw hardop uitspreken. Laat staan als het om 500.000 of meer gaat. En misschien is het wel dat resultaatgerichte dat in me zit, maar ik vind dat best raar. Want waarom zou je niet durven uitspreken wat je ambities zijn

Dames: investeer en kijk niet zo naar anderen!
Toeval of niet, maar er zijn naar mijn mening nog te weinig vrouwen die zich high end positioneren. Laat staan vrouwen die het geld vragen dat gezien hun vaardigheden, kennis, expertise en gerechtvaardig is. Ze zitten zelfs eerder te laag met hun prijzen. Iets wat ik bij mannen niet snel tegenkom. Behalve het vertrouwen om te vragen wat je verdient, merk ik daarnaast dat veel vrouwelijke ondernemers investeren lastig vinden. Het is teveel kruideniersmentaliteit. Niet denken in wat een investering oplevert, maar in kosten. Zonde, want daardoor laat je als ondernemer kansen liggen. Ook opvallend: vrouwen volgen minder hun eigen koers. Ja, echt waar, ik merk dat echt. Op de een of andere manier kijken vrouwen, veel meer dan mannen, af bij andere ondernemers. Ze kopiëren veel van anderen. En dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar wél als het je minder uniek maakt doordat je ook de mening en visie van anderen overneemt. Dan gaat het ten koste van je uniciteit. En dat is toevallig net waarop klanten een keuze maken. Die willen namelijk een uniek merk met eigen visie, dat waardevoller is dan anderen.

Op naar het miljoen, dat kan jij ook
Juist vanwege bovenstaande zou ik het persoonlijk erg mooi vinden: vrouwen die hardop hun ambitie durven uitspreken. Tenminste, mits het natuurlijk gezonde, realistische ambitie is en je geld vooral ziet als ruilmiddel, als waardering voor de prestaties die je levert. Als de waarde voor je commitment om voor het resultaat van je klant te gaan. En om je verlangens en dromen uit te laten komen. Mijn grote droom is, om zoveel mogelijk geld weer terug in de economie te laten rollen, anderen werk geven. En wat is er dan mis mee om ook daadwerkelijk dat miljoen te verdienen? Niets toch?! Want als jij dat verdient met wat jij kan, dan is dat gewoon zo. Dus heb de overtuiging en daadkracht om daar ook echt voor te gaan. Toon leiderschap, bewandel je eigen weg en vraag de prijzen die horen bij de expertise, kennis en ervaring waarmee jij impact hebt op het leven van je klant. En belangrijker nog: wees niet bang om te investeren om daar te komen waar jij jezelf ziet. Een gerichte investering betaalt zich namelijk altijd uit.

2-daags event: CONTINU FANTASTISCH VERDIENEN
Ben jij een vrouwelijke ondernemer met gezonde ambitie, die leiderschap toont door haar eigen weg te bewandelen? Een ondernemer die een positieve, actiegerichte mentaliteit heeft en de wereld met haar talenten, ervaring en competenties wilt veranderen? Die een goed en succesvol bedrijf in de markt wilt zetten, fantastisch wilt verdienen en die niet schroomt om in zichzelf te investeren om die droom werkelijkheid te maken? Kom dan naar mijn tweedaagse event: CONTINU FANTASTISCH VERDIENEN. Geen pieken en dalen.

Ik ben super benieuwd naar je mening.

Opt In Image
Schrijf je in voor mijn waardevolle blogs, video’s en podcasts, zodat je continu op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends.
4 Reacties
  • Inge

    30 maart 2016 at 02:39 Beantwoorden

    Mooi blog. Ik zie inderdaad wel dat jouw visie en website door één specifiek persoon een nagebootst wordt. Hoe ga je daarmee om?

    • Debbie Bernasco

      30 maart 2016 at 18:07 Beantwoorden

      Hi Inge,

      Ik hoor dit steeds vaker. In het begin was ik verbaasd, maar aan de andere kant heb je Leiders en volgers 😉 😉 Verder gun ik die persoon alle succes van de wereld.

  • Inge

    30 maart 2016 at 20:35 Beantwoorden

    Dat is een hele krachtige houding, haha. Heb je er ooit iets tegen deze persoon erover gezegd? Ik maak nu namelijk hetzelfde mee.

    • Debbie Bernasco

      2 april 2016 at 12:03 Beantwoorden

      Weet je Inge, het zegt zoveel als het door anderen wordt opgemerkt. Klanten kiezen altijd op basis van hoe uniek en waardevol je bent. En hebben gauw door als je iemand anders nadoet. Misschien moeten we ons maar gevleid voelen, en het erbij laten.

Plaats een reactie