Ik beken: “Ik ben een beetje verliefd op haar!”

Alles staat met elkaar in relatie. Ook binnen jouw bedrijf. Zo is je bedrijf niets waard als je geen klanten hebt en draait in deze nieuwe economie alles om relaties. Een LOVEBRAND wordt namelijk pas een LOVEBRAND als die als dusdanig wordt ervaren door (potentiële) klanten. Zij voelen en ervaren of jij een LOVEBRAND bent en kunnen als enige tegen jou zeggen of je dat daadwerkelijk bent. Een zelfbenoemde LOVEBRAND doet er dus niet toe, net zoals zelfbenoemde goeroes niet.

Met de ILOVEYOURBRAND methode word je een LOVEBRAND. De belangrijkste kenmerken van een LOVEBRAND zijn dat klanten verliefd op je zijn (lees: fan van je zijn en extreem trouw), dat je bent waardevoller bent dan je collega’s en met je kennis weet aan te sluiten bij de behoeften van je klant. Je bent creatief en weet een relatie op te bouwen met je klant. En niet zomaar een relatie, nee, maar een sterke emotionele band. Een band die je niet alleen opbouwt met social media, maar door er online én offline voor je klant te zijn.

Ik kan grote merken opnoemen waarvoor ik heb gewerkt, maar laat ik het eens dichter bij huis houden. Zo ben ik bijvoorbeeld über fan van schrijfster en illustrator Lou Niestadt. Ik vind haar GE-WEL-DIG. Zij is helemaal in-to haar klant en werkelijk 1 met haar (potentiële) klanten. Totaal verbonden en helemaal eigen. Maar óók met duidelijke grenzen. Heerlijk autonoom is ze en ze doet haar ding. Totaal niet kijkend naar anderen. En dat vind ik zo knap van haar. Ik kan het dan ook niet nalaten om te zeggen dat ik best een beetje verliefd op haar ben (nou ja, fan ben dus, gewoon om hoe ze is). Maar oké, ik stop even met zwijmelen. Tijd om weer serieus te worden.

Waarom is het nou zo belangrijk dat je een goede relatie opbouwt met je (potentiële) klanten?

  • Je bouwt veel sneller een community op (je kunt niet zonder, want zij zullen of je klant worden of zullen je doorverwijzen). Een community bepaalt hoe succesvol jij bent. Lees een eerdere blog hierover
  • Je zult veel mond-tot-mond reclame krijgen (bouw dus goed aan je community).
  • Klanten doen veel sneller en eerder herhalingsaankopen (ze doorlopen een programma van jou en gaan vervolgens over naar een ander programma).
  • Je klant doet veel minder moeilijk over prijzen. Echt!
  • Je Facebookcampagnes verlopen veel beter, omdat klanten dit graag voor je delen.
  • Je klanten zijn enorm trouw en volgen je op de voet.
  • De winstgevendheid per klant is hoger.

Als jij echt aan goede relatiemarketing doet hoef je ook niet continu te hunten. Klanten behouden is zoveel goedkoper. Het is een oude stelregel die nog steeds geldt en die ik ook niet vaak genoeg kan herhalen in mijn trainingen. En wat ik ook in mijn trainingen vertel is dat mijn werk voor bijna uit 75% uit verbinden bestaat. ENGAGEN zoals wij dat in marketingtermen noemen.

Relatiemarketing gecombineerd met waardevolle contentmarketing én salesfunnels, is echt een uitermate goede combinatie. En ja, dat kost tijd. Maar als jij echt een succesvol bedrijf wilt opbouwen en wilt dat klanten jou gaan benaderen, is dit de beste manier om een geweldig bedrijf op te bouwen met een goed fundament.. En nogmaals, in het begin kost het echt tijd want je ‘moet’ er echt tijd in investeren, maar wat het oplevert is ongekend. Op deze manieren heb ik mijn bedrijven opgebouwd, zonder enige vorm van acquisitie.

Wat kan je nou het beste doen om die relatie aan te gaan en deze flink aan te halen, zodat je een klantvriend voor het leven hebt. Een klantvriend die met jou meegroeit en dus ook doorgroeit met jouw producten. Als die behoefte er is natuurlijk he! Eén goede klantvriend kan jou echt veel omzet opleveren.

Welke kanalen kun je het best inzetten voor een goede klantrelatie, zodat je klant verliefd op je wordt en langere tijd aan je blijft verbonden:

  • Om met de deur in huis te vallen: videomarketing. Ideaal en laagdrempelig. Klanten hebben al snel het idee dat zij jou kennen.
  • Laat je waarde zien en toon dat je beter, slimmer en sneller bent dan je collega’s. Sluit aan bij de behoefte van je klant en schrijf hier over. Maak content die er toe doet en waar jouw ideale klant ook echt op zit te wachten.
  • Verhalen vertellen verbindt en zorgt voor emotie en beleving rondom je product en dienst. Veel verhalen vertellen dus in je video’s, blogs en je statusupdates op LinkedIn of Facebook
  • Echt, je kunt niet zonder. Ideaal bij uitstek om een relatie op te bouwen met je klant. BELANGRIJK om te weten: van deze lijst ben jij eigenaar. Alle volgers die jij op Facebook, LinkedIn en twitter hebt zijn allemaal niet van jou. Dus bouwen aan die lijst.
  • Social media. Waar hangen je klanten uit? Zorg dat je daar aanwezig bent.
  • Offline en online combineren met elkaar. Als we het toch hebben over banden verstevigen, organiseer dan ook zelf een event. Je klanten (jouw fans) willen je zien, voelen en ervaren.
  • Ga LIVE in je Facebookgroep. Lekker interactief en mensen leren je goed kennen op een laagdrempelige manier.

 

Maar voor alles geldt: relevantie is king. Met een snufje entertainment omdat het wel moet aanspreken. Het mag immers leuk zijn, anders wordt het onwijs saai.

Ik geef je nog even een extra tip: als je echt in beslotenheid een relatie wilt opbouwen met je klant, maak dan ook een besloten Facebookgroep aan. Het is intiem en de mensen hebben eerder het gevoel dat het een community is. Ze ervaren dat het veilig is en zijn eerder genegen om dingen te delen, wat de onderlinge band met de overige communityleden versterkt. Want dit wil ik je wel meegeven: het gaat niet alleen om de relatie met jou en de klant. Het gaat er ook om dat communityleden onderling een hechte band met elkaar krijgen. Het is echt de taak aan jou om dit te faciliteren.

Oké, om nog even terug te komen op Lou Niedstad en waarom ik een beetje verliefd op haar ben: al deze 7 bovenstaande kanalen (al weet ik niet of ze ook live-events doet, wel dat ze workshops geeft) doet ze zo retegoed! Ik ben dan ook lid geworden van haar betaalde community zonder maar één moment na te denken over haar prijs… Tja, want dat komt ervan als je een beetje verliefd bent en leeft op een roze wolk.

 

 

 

Opt In Image
Schrijf je in voor mijn waardevolle blogs, video’s en podcasts, zodat je continu op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends.
Geen reacties

Plaats een reactie