7 inzichten voor meer vrijheid in je business

MINDER HARD WERKEN? Meer vrije tijd én toch goed verdienen kom dan naar mijn 2 daags event The Happy Entrepreneur als je echt een mooi vervuld leven wilt . Klik hier.

Is het jou ook met de paplepel in gegoten, dat je met hard werken het verst komt omdat je dan carrière maakt en je een goed leven voor jezelf creëert? Of wist je vanuit jezelf al niet beter, en was het per definitie altijd al mouwen opstropen en er voor gaan? Hoe het ook moge zijn, wellicht heb jij daardoor wel met al je wilskracht een mooie carrière opgebouwd om daarna te besluiten zelf te gaan ondernemen. Want op een gegeven moment had je zoiets van: waarom ga ik niet voor mezelf beginnen? Wat ik in loondienst kan, kan ik zelf namelijk nog veel beter. Geen ‘baas’ meer boven je, geen manager of directeur meer die jou aanstuurt. Je neemt zelf alle beslissingen, hakt knopen door en stelt zélf prioriteiten. Ondernemerschap en vrijheid, dat leek je een prachtige combinatie. Bovendien had je van veel ondernemers gehoord dat je er ook nog eens ontzettend lekker mee kan verdienen.

Ik wed dat je die eerste dag van je ondernemerschap dan ook nog goed kan herinneren. Je ging de wereld veroveren, had energie voor tien en was ongelofelijk enthousiast en gedreven om een mooie business op te bouwen. Maar woooh, ondernemen bleek al snel een vak apart en dat had je niet ingecalculeerd. Frustrerend, want je weet van jezelf dat je wél de kennis in huis hebt om heel veel klanten te helpen.

Maar marketing is dus wel een dingetje en je had verwacht dat je met het ondernemerschap meer vrijheid zou realiseren. En dat die vrijheid juist ook weer voor meer business zou zorgen. Het eeuwenoude kip-ei-verhaal. Terwijl het eigenlijk niet heel ingewikkeld zou moeten zijn, want als je écht waarde koppelt aan je marketing, krijg je meer naamsbekendheid en zouden klanten jou moeten benaderen in plaats van andersom. En dát zou natuurlijk enorm veel rust creëren.

Maar even iets anders. Wist je dat ik deze maand alweer voor de 8e keer dit jaar op reis ga? Naar Saint-Tropez deze keer, en de volgende reizen staan alweer gepland: Londen, San Diego en New York. Ik coach twee dagen per week. Ik heb veel groepen die mijn programma’s volgen en ze krijgen allen extreem veel aandacht van mij. Want dat is echt wat ik wil, en dus merken klanten het niet eens dat ik veel in het buitenland ben. Voor de rest is mijn agenda geserveerd voor lezen, het maken van content, zelfontwikkeling en van het leven genieten. Zelf ervaar ik mijn business dan ook als een ongelofelijke vrijheid. En het mooie is dat ik mijn business echt naar mijn hand kan zetten. Dat ik mijn omzet echt voorspelbaar kan maken.

Let wel: dat gevoel van keihard moeten werken, dat herken ook ik uit mijn opvoeding. In tegenstelling tot veel andere ondernemers heb ik echter altijd veel klanten gehad. Het gevolg van mijn beproefde methode die ik al vroeg in mijn ondernemerschap bedacht. Maar ook ondanks al die klanten wist ik overigens niet beter dan altijd kei- en keihard te werken. Voor degenen die het niet weten: in 2000 startte ik mijn eerste reclamebureau en zes jaar later een internetbureau. Dat deed ik met een businessmodel dat mij paste, met klanten die ik zonder acquisitie op natuurlijke wijze naar mij bracht in plaats van andersom. Het enige probleem: ik voelde vrijheid noch vervulling. Ik vond en voelde dat ik niet voluit leefde.

Jaren later, in 2015, ben ik toen een online business gaan opzetten. En achteraf heb ik vaak de gedachte gehad: waarom heb ik dit niet eerder gedaan? Want nooit had ik zo’n vervuld leven. Ik voel me in elk opzicht gelukkiger dan ooit. Ik deel en plan mijn business namelijk zo in dat ik alle tijd heb voor mijn gezin, familie en vrienden. Ik investeer in mijn persoonlijke ontwikkeling en word gecoacht door de beste coach ter wereld en zijn fantastische team: Tony Robbins en Brendon Burchard. Bovendien ga ik naar internationale congressen en ga ik heerlijk op reis.

Dat huidige geluk dat ik nu gecreëerd heb, dat is er dus echter niet altijd geweest. Voordat ik dat creëerde en aan het begin stond van mijn reis als ondernemer, wist ik echter drie dingen zeker. Namelijk dat ik een ondernemer in hart en nieren ben, dat ik een online marketeer ben en dat dát bij elkaar een geweldige combinatie vormt. Doordat ik vervolgens ook nog eens de ILOVEYOURBRAND methode ontwikkelde, werd mij op een presenteerblaadje een stabiele stroom van klanten en omzet aangeboden. En een paar jaar geleden drong het vervolgens pas echt goed tot me door: wat nou als ik al die dingen combineer, met als resultaat dat ik meer vrijheid in mijn business kan creëren? Dat zou dan toch perfect moeten lukken?

Vanaf dat punt ben ik mij dag en nacht gaan verdiepen in tactieken en strategieën om minder te doen en tóch een mooi en succesvol bedrijf op te bouwen. En zoals je weet: waar een wil is, is een weg. Dat bleek ook, want in no time heb ik een prachtig mooie lifestyle business opgebouwd. En dat terwijl velen denken dat het opbouwen daarvan veel te moeilijk of zelfs onmogelijk is. Maar ik weet dat als ik de voor mij echt belangrijke inzichten met je deel, dat het ook voor jou mogelijk is. Wat ik kan, kan jij ook!

Daarom wil ik graag 7 inzichten met je delen die mij destijds geholpen hebben en die jou ook gaan helpen.

Inzicht 1: afstand nemen
In alle drukte van het harde werken, merkte ik dat ik een latente behoefte had aan vrijheid. Ik wilde meer in mijn leven en werd me daar steeds meer bewust van. Maar ik besefte ook dat als ik dat echt zou willen, ik eerst afstand zou moeten nemen van alle hectiek die bij het ondernemerschap kan horen. Zodat ik tijd zou hebben om écht goed na te denken over mijn diepste verlangens. Zolang ik echter in de dagelijkse dynamiek zou blijven, creëerde ik daar geen ruimte voor. Mijn advies aan jou is daarom: neem afstand. Zelf deed ik dat in eerste instantie simpel, met een kleine stap. Namelijk door één keer in de week op een andere plek te werken dan op mijn kantoor. Vervolgens nam ik één keer in de maand twee dagen vrij en ging ik weg uit de stad waar ik woon, uit Nijmegen. Ik zocht dan een andere stad en toffe locatie om te verblijven. Werken deed ik dan bewust niet, omdat ik wilde nadenken over mijn business en hoe het anders kon. Hierdoor ontwikkelde ik inzichten in hoe ik mijn marketing anders kon doen en mijn bedrijf om kon buigen naar mijn wensen.

Inzicht 2: wensenlijst
Om een concreet beeld te krijgen van wat ik wilde, maakte ik een lijstje met wensen en eisen over waar mijn leven aan moest voldoen en welke stappen ik daar voor moest nemen.

Inzicht 3: bewustwording
Als ik mijn leven wilde veranderen, dan wist ik dat ik dit in mijn systeem moest krijgen. Want ken je dat van wel willen en zeggen, maar niets doen en veranderen? Dat wilde ik ten koste van alles voorkomen. En dus startte ik met één dag in de maand exact zo te leven zoals ik het wilde. Zodat ik het ging herkennen. Door dat te herhalen en de frequentie langzaam te verhogen, ging het ook daadwerkelijk in mijn systeem zitten.

Inzicht 4: werken met systemen
Als ik meer vrijheid wilde creëren en zoals gewenst overal ter wereld zou kunnen werken, dan moest ik systemen gaan creëren. Ik ben vervolgens op onderzoek gegaan om te kijken welke systemen dit waren, zodat ik daadwerkelijk de fysieke en geestelijke vrijheid kon creëren die ik wenste.

Inzicht 5: internetmarketing
Als ik meer vrijheid wilde, dan was het belangrijk dat ik wederom mijn beproefde LOVEBRAND methode inzette, want dat heeft altijd gezorgd voor een winstgevende business en dús vrijheid. Geld geeft namelijk nu eenmaal vrijheid en armslag om de dingen te doen die jij belangrijk vindt. En goede internetmarketing, dat een groot deel van mijn methode omvat, zorgt voor de goede lanceringen die mijn bedrijf schaalbaar maken.

Inzicht 6: de kracht van de beslissing
De kracht van de beslissing is doorslaggevend voor een succesvolle business en lifestyle. Een krachtige beslissing zorgt voor focus en maakt dat je de juiste actie onderneemt. Het zorgt namelijk voor commitment. En commitment is key! Voor niets gaat immers de zon op. Sommige ondernemers denken namelijk veel te snel dat het allemaal zomaar gerealiseerd wordt.

Inzicht 7: visualiseer
Visualiseer je business en je vrijheid. Zie het letterlijk voor je. Zolang het niet tastbaar is, weet je ook niet waar je voor werkt. Iedere dag moet je met dat wensbeeld geconfronteerd worden. Maak dus een lijst of moodboard met wat vrijheid voor jou betekent. Voor mij betekent het in ieder geval dat ik zelf bepaal waar en wanneer ik werk.

Mocht jij nou ook meer vrijheid willen ervaren in je business, weet dan dat het echt mogelijk is. Maar ook dat het begint met dat eerder genoemde kip-ei-verhaal. Dat je vrijheid nodig hebt om geld te verdienen en geld nodig hebt om vrijheid te creëren. Maar begrijp ook dat je dat verhaal pas binnentreedt zodra je inziet dat het om jouw lifestyle business draait. Wat hoe ziet jouw lifestyle er nu uit en wat wil je hier in veranderen? Veranderen kan namelijk iedere dag. Echt waar! Het begint slechts met bewustwording. Met de wetenschap dat we maar één keer leven en een vervuld leven het belangrijkst van alles is.

Mijn coach Tony Robbins zegt dat hij voor 80% in een vervuld leven zit en voor de rest werkt. En ik kan je vertellen dat de meest succesvolle ondernemers altijd vrije tijd voor zichzelf creëren omdat ze tijd met hun gezin, familie en vrienden door willen brengen en aan hun persoonlijke ontwikkeling willen werken. Dat laatste zorgt namelijk voor groei van jezelf en je bedrijf. En dat gecombineerd met een vervuld leven, zorgt dat je een happy persoon bent, helemaal fit voor je business. En ook dát is weer belangrijk, want fitheid voor je business zorgt dat je succes behaalt doordat je innovatief en creatief bent, en weet waar je klanten op zitten wachten. Een succesvolle business opbouwen heeft immers met waarde te maken. En voor die waarde moet je altijd kunnen blijven zorgen. Harder werken is dan zeker niet altijd het antwoord. Want hoe harder je werkt, des te vermoeider je wordt en hoe meer je op wilskracht gaat werken.

LOVE, Debbie

Opt In Image
Schrijf je in voor mijn waardevolle blogs, video’s en podcasts, zodat je continu op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends.
Geen reacties

Plaats een reactie